Ahol szeretik a hétfőt

A jövő munkahelye

Eszközök kedvenc előadóm, az Employer Branding tárházából

Élménybeszámoló a 2018-as World Employer Branding Day-ről

2018. május 11. - A jövő munkahelye

Ismerős az az érzés, amikor egy téma annyira izgatottá tesz, hogy még az evésről is megfeledkezel? Amikor egy szokatlan erő mágnesként vonz magával és ez az élmény teljesen úrrá lesz rajtad?

szilovics_niki.jpg

Pontosan ezt éreztem amikor 3 évvel ezelőtt először rábukkantam az interneten a nemzetközi World Employer Branding Day konferenciára. Az évente megrendezett eseményen több, mint 400 employer branding vezető gyűlik össze a világ számos pontjáról azért, hogy megosszák egymással a legfrissebb szakmai tudásukat és inspirálják egymást. Azonnal éreztem, hogy szomjazom ezt a tudást és lehetőséget, így nem volt kérdés, hogy egyszer belevágok-e ebbe a felfedezésbe -  a hangsúly csak azon volt, hogy mikor? Mivel az Aon Magyarországnál egy-egy ötlet, kezdeményezés megvalósulása sokszor csak a proaktivitás és tettvágy kérdése, ezért kezdeményezésemre a válasz sem váratott magára sokáig: 2018. Április 26-27, irány Prága!

 A szónoklatok nagymestere

Az employer branding számomra olyan, mint egy jó előadó – mesterien kommunikál, érdekes történeteket mesél, inspirál, szórakoztat, megérint, hatással van. Mert egy jó előadó kutat, készül, fejlődik, mindeközben pedig tisztában van az erősségeivel, amit képes megmutatni is – ugyanakkor elbukik, tanul, újrakezd. Sosem hiszi, hogy tökéletes és teljesen befejezett - pont ettől annyira valódi és emberi.

 Egy vállalat akkor képes csak fejleszteni saját márkáját, ha nem csupán feltételezésekkel él, hanem időt és energiát is szán arra, hogy a mélyére ásson a vállalat „rezgéseinek”, annak érdekében, hogy komplex képet kaphasson a belső és a külső történésekről és megélésekről – majd a sok-sok különböző információt puzzle darabkánként elkezdi összerakni. Mindezek fényében képessé válhat 1) erősségeit kreatív formába öntve tudatosan kommunikálni, 2) a tanulságokat fejlesztési fókuszokká és akciókkal formálni. Ugyanakkor, mint tudjuk gyakorlat teszi a mestert: a munkáltatói márkaépítés egy hosszú, véget nem érő folyamat, amit számos buktató kísér.

A munkavállalói életciklus egésze folyamatos figyelmet érdemel, de azt is szem előtt kell tartanunk, hogy ha nem fókuszálunk és priorizálunk, könnyen újra a startvonalnál találhatjuk magunkat. Hiszen, ha túl sok mindent akarunk egyszerre, lehet, hogy valós hatást végül sehol sem fogunk elérni. Ez baj? Igen és nem. Igen, mert tehetségeket, időt és csupán hosszú évek okos munkájával visszanyerhető jó hírnevet és bizalmat veszíthetünk. Nem, mert jó esetben tanulunk a hibánkból. De minek tennék mindezt, ha megspórolhatjuk magunknak a felesleges köröket. Akárcsak egy mesteri előadónak, az employer brandingnek is számos lebilincselő eszköz lapul a tarsolyában a hiteles kommunikációhoz és a közönség lenyűgözéséhez. Alább pár útmutató a szakma legjobbjainak kézikönyvéből:

A történetek ereje

A sztorik egyértelműen a brandek éltető elemei, amik élményekkel és érzelmekkel töltik fel a márkát - egyből az érzéseinkre hatnak és betekintést adnak a kulisszák mögé is, ezzel is segítve a jelölteket döntését. Ezt nagyon jól tudja és érzi az Adidas is, akik megalkották a Here to create kampányt, ami 7 munkatárs történetén keresztül mesél a vállalat kultúrájáról, és ami a legfontosabb: a kultúrát létrehozó és működtető kreatív alkotók céljairól és gondolkodásmódjáról is. „A sztorik nem a dekorációt, hanem az alapját adják a munkáltatói márkaépítésnek”– mondta Nanci Hogenboom van het Hof, az Adidas Globális Employer Branding vezetője. A kampányban kéz a kézben járnak a személyes, egyedi utakat bemutató történetek és a kis filmeket átívelő egységes üzenet. A mondanivaló egyértelmű, az Adidas munkáltatói értékígéretei pedig gyönyörűen érzékelhetők a videoban mind szavakba öntve, mind vizuálisan. here_to_create.png

A perszonalizált élmény

Van valami eszméletlen a kommunikációban: ha tudjuk, hogy mit akarunk kommunikálni, és azt hol, hogyan, kinek és ehhez mérten milyen személyre szabott üzenettel, hegyeket vagyunk képesek megmozgatni. A United Health Group belső és külső kutatások és elemzések segítségével perszónákat (munkavállalói csoportok különböző igényekkel, vágyakkal és jellemzőkkel) kezdett el kialakítani célcsoportjaiból, majd az egyes perszónák szemüvegén keresztül végigjárta a jelentkezők útját a felvételi folyamat egészén. Azt vizsgálta, hogy melyek azok a legfőbb„touchpointok”, valamint motiváló erők, amelyek a leginkább számítanak egy jelentkező számára, miközben folyamatosan monitoringolta a jelöltek érzéseit, gondolatait és interkacióit. Akárcsak egy sikeres előadás esetében, a munkáltatói márkaépítésben is fontos, hogy értsük, és ismerjük a közönségünket, mert üzeneteinket csak ennek fényében tudjuk testreszabni és így valóban relevánssá tenni. „Figyelj és tanulj”– ennek a koncepciónak és a technológia támogatásának köszönhetően ma az UHG képes célzott, perszonalizált tartalmakat megjelenítenia különböző álláskereső perszónáinak, valamint folyamatos kommunikációt fenntartania jelöltekkel a számukra preferált csatornán keresztül (pl. Messenger, Instagram). Csekkold a holnapjukat ITT!  clinical2.png

 project_manager.png

Az 5-ös számú szabály beépítése

Bár a stratégia és az eszközök tárháza elengedhetetlen a megvalósításhoz, mégis van egy igazi aduász, ami mindent visz: ez pedig nem más, mint maga a „mindset”, azaz a gondolkodásmód. Az elvártaknak totálisan ellentmondva (ami már alapból egy szuper módszer az érdeklődés felkeltésére) robbant be a színpadra Johan Driessens, a Branded.Careers cég CEO-ja (=Chief Enthusiastic Officer), aki a megszokott stratégiákkal szemben egy egészen egyszerű, mégis sokszor feledésbe merülő elemről beszélt: a humorról.  A Humor, mint az employer branding tudatos stratégiai eleme? „Nem professzionális” – hangozhat a válasz. Szerencsére viszont sok minden nem„professzionális”, amit az emberek mégis nagyra becsülnek az életben és a munkában is.A közösség szórakoztató és támogató ereje sokszor mindent visz - tapasztalataim kapcsán a csapat megtartó képességeszámos vállalat munkatársainak esetében kerül elő a top tényezők közt.

 A humornak igenis hatalmas ereje van a mindennapokban  – a te céged mennyire jó ennek a tudatos beépítésében? Az élet és az employer branding nélkülözhetetlen, 5-ös számú szabálya így szól: kérlek, ne vedd magad olyan komolyan!Johan arról mesélt, hogy munkáltatói értékígéretükhöz híven („We make you smile on Mondays”) minden hétfőn feldobják a hangulatot egy kis show-val az irodában, hogy jól kezdődjön a hét („set the tone for the week”) – így került sor már beöltözős meetingekre vagy épp random irodai táncra.

Mi a megtérülése a humornak egy vállalat életében? Többek közt javítja a kommunikációt és az együttműködést (gondoljunk csak arra, hirtelen hány vállalkozó szellemű munkatárs akad, ha irodai viccelődésre kerül sor), és fokozza a kreativitást is, amit a kutatások szerint a felsővezetők 60%-a ítélt a legfontosabb készségnek vezetői szerepben.

thetoioffun.png

Emberinek lenni

Mindig, minden körülmények közt – bármit is teszünk egy vállalaton belül, mindig azoknak a kezdeményezéseknek lesz a legnagyobb hatása és értéke, amelyekaz alapvető emberi értékeinkre (pl. társadalmi felelősségvállalás, jólét, bizalom, egyenlőség, humor) építkeznek és képesek valóban megdobogtatni a szívünket. Valami, ami ízig-vérig emberi, ami nagyobb az egyének szintjénélés valami, aminek jó eséllyel nem sok köze lesz a profithoz a munkatársak többségénél. A Salesforce Employer Branding receptjének elengedhetetlen eleme az emberi tényezőkre és a közösségre való fókuszálás.

A világ legjobb munkahelyének választott Salesforce emellett elkötelezetten hisz a nyitott, transzparens vállalati kultúramegteremtésében is, amit mi sem bizonyít jobban, minthogy a munkatársak számára lehetővé teszi, hogy egy applikáción keresztül értékelhessék vezetőiketés őszinte visszajelzéseket adhassanak nekik. Többek közt ez a gyakorlat is jól szemlélteti a Salesforce munkatársi elkötelezettségének egyenletét, amely azt kalkulálja, hogy teremts egy olyan kultúrát, amiben erőssé válik az összetartozás és a misszió érzése, majd adj hozzá egy csipetnyi technológiát (a legmodernebb eszközök felhasználásával, a vásárlók számára biztosított perszonalizált élmény színvonalával pl. applikáció segítségével, amivela karrier célok mellett a magánéleti fókuszokat is nyomon lehet követni) és megkapod a dolgozói elkötelezettséget.

Kattints a képre és szemezgess a Salesforce Instagram tartalmai közt, hogy láthasd milyen tartalmakat oszt meg a munkáltatói márkaépítésben profi vállalat:

 checkoutlife.png

Történetmesélés, perszonalizáció, humor és emberiesség? Nem hangzik ördöngösségnek. Szeretjük viszont túlbonyolítani a dolgokat és sokszor nagyobb feneket keríteni egy-egy feladatnak, mint kellene. Mi lenne, ha a hétre „csak” az lenne a missziód, hogy kitaláld,hogyan csempéssz humort az irodába? Vagy az, hogy beszélgessarról a kollégáiddal, hogy mi foglalkoztatja őket jelenleg a munkán kívül, mi az ő „szerelem projektjük” az életben? 

Ha bővebben is kíváncsi lennél a World Employer Branding Day-en szerzett élményeimre, bátran írj rám, és mesélek. :)

Szilovics Niki

Junior tanácsadó

Aon Magyarország

E-mail cím: nikoletta.szilovics.3@aon.com 

A bejegyzés trackback címe:

https://ajovomunkahelye.blog.hu/api/trackback/id/tr4313908242

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.