Ahol szeretik a hétfőt

A jövő munkahelye

Hatással lenni a szervezetre - egy jobb munkavállalói élményért

2019. február 20. - A jövő munkahelye

Szakmai workshop gyerekkel, formabontó események, munkavállalói élmény fejlesztés. Friedl Zsuzsanna, a Magyar Telekom Chief HR Officere és Uzsák Éva Virág, az Aon Magyarország cégvezetője már tíz éve dolgoznak együtt különböző projekteken. Ezekről, és a számukra fontos, #meghatarozopillanatok-ról kérdeztük őket.

telekom_aon_2188.jpg

Melyek voltak számotokra az elmúlt tíz év meghatározó pillanatai? 

- Az első közös munkánk során munkatársi elkötelezettség projekten dolgoztunk – kezdi Friedl Zsuzsanna. Volt egy workshopunk a HR csapattal, ahol az én néhány éves gyerkőcöm is részt vett. Azért volt ez igazán meghatározó pillanat, mert teljesen természetes volt, hogy úgy tudtunk tartani egy workshopot, hogy az én gyerekem is ott lehet, kapott feladatot, játszott a színes post-it-ekkel, rajzolt rá. Az a közvetlenség és az a hangulat, amivel egy ilyen helyzetet is lehetett jól kezelni, örökre bennem maradt. Nekem ez az első meghatározó pillanatom, ami elkísér már tíz éve.

- Nekem is ez az egyik – veszi át a szót mosolyogva Virág. Ennek mentén, ami Zsuzsához kapcsolódik, az a személyes dilemmám volt: visszatérés a munkába kisgyerek mellől. Sokat tépelődtem - néha még ma is - azon, hogy rosszat teszek-e azzal, ha korán visszatérek a munkába. Zsuzsa volt ebben az egyik legjobb segítségem, akitől sok bíztatást és támogatást, de leginkább példát is kaptam, hiszen évek óta látom, hogy a két gyermekénél ez milyen jól működik.

Egy másik meghatározó közös élmény pedig egy rendhagyó vállalati esemény, melynek a “dala” a Halott Pénztől a “Van valami a levegőben” volt. Azóta is bármikor, bárhol meghallom, mindig ez jut eszembe és ez mindig feltölt.

- Igen, ez egy vállalati évindító esemény volt, amit nagyon másképp akartam csinálni, mint ahogy előtte szokás volt – veszi át a szót Zsuzsa. Azon gondolkoztam, hogy kivel tudnék ezen úgy közösen dolgozni, aminek a folyamata, az eredménye hozza azt a különlegességet, amit ettől vártam.

Ha azt kérdezik, hogy melyek azok a pillanatok, amikor az ember munka közben flowban érzi magát, na nekem ez egy ilyen pillanat volt. Komoly változást értünk el vele.

Valószínűleg azért is megy ilyen jól a közös munka, mert érezhető összhang van köztetek. Úgy tudom, most is közösen dolgoztok az Aon csapatával a Magyar Telekom munkavállalói élmény-fejlesztésén. Mit jelent ez pontosan? Hogyan lehet munkavállalói élményt fejleszteni?

- Az egésznek a legfontosabb eleme a szemléletváltás. Hogy valóban hasonlóan kezdjünk el tekinteni a munkavállalókra, mint az ügyfelekre, de még inkább, mint felhasználókra – kezdi Uzsák Éva Virág. Vagyis: azzal foglalkozunk, hogy ők mit élnek meg. Az a “szolgáltatás”, amit pl. HR szervezetként nyújtunk, vajon azt a hatást váltja-e ki, amit szeretnénk, nem csak tényszerűen, de érzések és gondolatok szintjén is. Az egész élmény megközelítésnek ez az egyik legfontosabb eleme. Elsősorban nem rendszerek és folyamatok szintjén gondolkodunk – ezek sok nagy vállalatnál egészen jók, már adottságok - hanem azzal kezdünk el foglalkozni, hogy mi a hatás. Milyen élményt nyújtanak ezek, elkötelezettséghez, büszkeséghez, maradáshoz, teljesítményhez vezetnek-e. Ha nem, miért nem.

Aztán ebből a megértésből, egy másik nézőpontból építjük vissza az egészet.

A folyamat első lépése a Telekomnál egy óriási élménytérkép megalkotása volt. Mert szeretjük a sok színes post-it-et – folytatja Virág és mindketten felnevetnek. - Egy egész falrészt borítottunk be a közel 200 élmény ponttal.

- Azért is szeretek Viriékkel együtt dolgozni, mert nekem nagyon fontos, hogy mindig olyat hozzak be a cég és a HR csapat életébe, ami nagyon új, és amit még én sem csináltam – veszi át a szót Zsuzsa. Viri beszélt nekem először arról, hogy a munkavállalói élmény egy ekkora nagyvállalat életében tényleg megkülönböztető erő lehet a tehetségekért való küzdelemben. A Magyar Telekomnál 8000 ember mindennapjairól beszélünk: nálunk is erősödik a fluktuáció, változunk, átalakulunk, komoly feladataink vannak a toborzásban, kiválasztásban. Őszintén hiszek abban, hogy a munkavállalói élmény tudatos fejlesztése komoly piaci előnyt tud jelenteni. Az, hogy erre a Telekomban lett egy teljes csapat, akik a munkavállalói élményre fókuszálva kezdtek el működni, nagyon fontos volt a mi munkánkban, a mi életünkben is. 

telekom_aon_2097.jpg     Friedl Zsuzsanna, a Magyar Telekom Chief HR Officere

Nemrég volt egy jó pillanat, mely szintén egy közös munka során történt: meghívtunk 200 diákot a Telekom új székházába, fedezzék fel, járják körbe, ismerkedjenek meg az egyes munkakörökkel, lehetőségekkel, kollégákkal. Körbevezettük őket, és mikor meglátták az egyik HR csapatánál a kiírást: Employee Experience, azt mondták a srácok, hogy úúú, milyen menő, hogy itt van ilyen! Ezért is szükséges a saját csapatomban is tudatosítani, hogy ugyanúgy, ahogy a kollégák az üzleti területen az ügyfelek élményéért, mi a munkavállalók élményéért dolgozunk.

A tudatos munkavállalói élmény tervezés fontosságát az Aon hozta be Magyarországra 2017 végén, amikor elindítottátok a #dolgoznielmeny kutatást. Miért volt erre szükség? 

- Hiszünk abban, hogy a munkavállalói élmény mérhető és adat alapon, tudatosan alakítható – mondja Virág. De ehhez évente vagy két évente megkérdezni a kollégákat már nagyon kevés. Gyorsabban változó világban élünk és ezt a HR döntéseket támogató mérési eszközöknek és módszereknek is le kell követniük. Rengeteg olyan tényező, fogalmazhatok úgy is, hogy munkavállalói élmény állomás van, amit mérni lehet, és az adatok birtokában tudatosabban és pontosabban lehet alakítani, emellett pedig transzparensebbé is lehet tenni a szervezetben.

img_2136.jpg    Uzsák Éva Virág, az Aon Magyarország cégvezetője

A dolgozni élmény kutatást éppen ennek a szemléletformálásnak a jegyében hoztuk létre: kíváncsiak voltunk arra, hogy hol tartunk ebben itthon. A kutatási koncepció és a téma fontosságát emellett az is igazolta, hogy a hazai csapat ötletéből 9 hónap leforgása alatt globális kutatás és irány lett, 46 ország részvételével.

Ahogy mondani szoktam, nincs ebben nagy varázslás: ha tudni akarjuk mi az élmény, amit kiváltunk, akkor meg kell kérdezni azokat, akikre hatunk. Vagyis a kollégákat. Gyakran. Célzottan. Arról kell kérdezni őket, amiről információra van szükségünk: például egy onboarding vagy akár egy exit élményről. Előre kell gondolkodni abban, hogy mire használjuk majd az adatokat, ennek megfelelően fókuszált kérdésekkel kell megkeresni a megfelelő célcsoportot. Amikor pedig már van adatunk arról, hogy mi az a hatás, amit generálunk, akkor annak mentén változtassunk, ha szükséges. 

Amikor munkavállalói élményről beszélünk, az nem egy cukormázzal borított, kényelmetlenségtől mentes valami. Az élmény komplex, a jó és a rossz részei ugyanúgy hozzá tartoznak. A meghatározó állomásokon keressük a lehető legjobb élmény lehetőségét. Ehhez még egy másik fontos dolog kell, az, hogy a vezetés tudja, hogy mi az, amibe szeretne invesztálni, és mi az, amibe nem. Milyen kereteink vannak, mi hogyan járul hozzá a vállalati célokhoz. Ez a másik legfontosabb része a munkavállalói élmény fejlesztésnek itt a Telekomnál is. Vagyis: nem lövünk mindenre. És nem csak javítandó területeket keresünk, hanem építünk az erősségekre.

Ezek alapján kiderült már, hogy mi a Telekom erőssége, mi itt a megtartó erő?

- Egyértelműen a büszkeség – kezdi Virág. A munkatársak büszkék, amikor bejönnek ebbe a hihetetlen új épületbe, büszkék arra, hogy a Telekom új dolgokat csinál, hogy nagy dolgok részesei lehetnek. Őszintén: néha, pozitív értelemben sokkoló volt ennek a büszkeségnek a tapinthatósága. Szemléltetni talán úgy lehetne a legjobban, hogy ha ide most behoznánk 8000 pár magenta cipőt, akkor közel nyolcezren jönnének benne másnap büszkén dolgozni, vagy mennének kirándulni a családdal – fejezi be Virág. 

- Megjegyzem: vannak ilyen irányú terveink – veszi át mosolyogva a szót Zsuzsanna. Az fontos meglátás volt, amikor mondtad, hogy mennyire erős az összetartozás érzése, hogy odavannak a kollégák a magenta színű termékekért. Jól mutatja ezt belső Brandshopunk sikeressége is.

- Én közel két éve vagyok a része a magenta világnak – folytatja Zsuzsa. Elképesztően erős a büszkeség, az idetartozás érzése. Négy generáció dolgozik együtt, akár ebben az épületben is, és ennek ellenére nagyon közel kerülnek egymáshoz a kollégák. Itt tényleg megvalósul a mindennapokban az, hogy mi a Most generáció vagyunk éppen azért, mert a technológián, a digitális eszközökkel mindennapjaink, életünk jobbá tételéért dolgozunk. Személy szerint számomra is fontos, hogy olyan vállaltnál dolgozzak, ahol pontosan tudom, hogy munkánk, törekvéseink napi szinten hatással van az emberek mindennapjaira. Igaz ez a kollégáimra is, akik ezt a hatást a telekommunikációban és a technológiában találják meg.

Ellenben éppen a cég mérete, a folyamatok komplexitása vezetett minket az elmúlt években oda, hogy újra gondoljuk a hangsúlyokat és a megszokott módszereket. Most éppen az onboarding folyamatunk megújításán dolgozunk, az egyik fókuszterületünk lett.

Éves szinten közel ezer új kollégát veszünk fel és integrálunk a vállalat életébe. Nagyon hiszek abban, hogy ha ezen a területen is megújulást és kisebb extrákat tudunk behozni, akkor minden évben ezer embernek az első hónapjait tudjuk igazi élménnyé tenni.

Sokakat izgat ez a hatalmas épület. Milyen az új Telekom székházban együtt dolgozni? Az aulában látható kijelző szerint már 4340-en dolgoztok itt. 

- Nagyon nagy élmény – nevet Zsuzsa. Én már nagyon-nagyon vártam. Amikor beköltöztem, 742-t mutatott a kijelző. Érdekes volt belecsöppenni abba, ami az előző székházunk körüli kultuszt illette, és pont emiatt is nagyon vegyesek voltak az érzések, amikor elkezdtünk beköltözni a különböző épületekből.

Összességében a költözés elképesztően pozitív változást hozott mindannyiunk életébe. Én például az elmúlt három hónapban sokkal többet találkoztam a csapatom tagjaival, mint előtte másfél évig összesen az előző épületben.

Az, hogy itt vagyunk egymáshoz közel, nagy változás. A management, a felsővezetői csapat tagjai mind ugyanabban az épületben vannak és így sokkal közelebb tudunk lenni vezetőként a kollégákhoz is. Az új tér amellett, hogy minden szempontból az ideális munkavégzést segítve lett kialakítva, olyan lehetőséget is teremt, hogy akár 1500 kolléga ünnepeljen együtt. Azt gondolom ez az új szín már nagyon kellett a Telekomnak.

- Tulajdonképpen olyan ez, mint egy saját kis falu – mondja Virág. 

- Igen, jól mutatja a székház nagyságát, hogy az itt dolgozók létszáma alapján a székház lenne Magyarország 200. legnagyobb települése – teszi hozzá Zsuzsa.telekom_aon_2115.jpg

    Friedl Zsuzsanna és Uzsák Éva Virág, az Aon Magyarország cégvezetője

Visszatérve hozzátok, ha 3-3 szóval kéne jellemezni a közös munkában a #meghatarozopillanatok-at, akkor melyek lennének ezek?

- Lehet az, hogy közösen mondjuk? – kérdezi nevetve Zsuzsa, amikor kiderül, hogy mindkettőjüknek hasonló szavak jutnak elsőként az eszükbe.

#újdonság, #bizalom és nekem van még egy – mondja Zsuzsa, a #hatás. Ez az, ami számomra nagyon fontos. Ha olyan témán szeretnék dolgozni, aminek tényleg van hatása, ráhatása a szervezet életére és üzleti szempontból is van eredménye, akkor tudom, hogy Virit és az Aon csapatát kell hívom.

- Nekem is van még egy – veszi át a szót mosolyogva Virág - #emberi. Nincs abban semmi erőltetettség ahogyan együtt dolgozunk. Nem csak mi ketten, hanem a csapataink is. Természetes tere van annak, ha valamelyikünk éppen nincs jól, át kell alakítani a terveket az utolsó utáni pillanatban, hogy néha gyerekek vannak a workshopon, rugalmasan mindent tudunk kezelni. Nagy dolgokat csinálunk, de emberek vagyunk közben, és valószínűleg ez a mi élményünk, ettől érezzük jól magunkat.

 

Fotók: Bulla Bea

A bejegyzés trackback címe:

https://ajovomunkahelye.blog.hu/api/trackback/id/tr1514638408

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.