Ahol szeretik a hétfőt

A jövő munkahelye

A jövő munkahelye

A cél az erős munkáltatói márka és a folyamatos fejlődés

2019. március 27. - A jövő munkahelye

Teljes bizalom. Így jellemezte a közös munkát György Mátéval, az Aon Magyarország tanácsadójával Gigler Anita, a Rossmann Magyarország HR vezetője. Hat éve méri és fejleszti a munkatársi elkötelezettséget Magyarország egyik legnagyobb drogéria kiskereskedelmi hálózatánál az Aon. Milyen változásokon ment át azóta a cég és milyen #meghatarozopillanatok voltak eddig a közös munkában? Erről kérdeztük őket.
anita_mate_kicsi.jpg

Anita, még az előző munkahelyeden ismerted meg az Aon Legjobb Munkahelyek Programját. Miért gondoltad azt, amikor 2011-ben a Rossmannhoz igazoltál, hogy itt is az Aon-nal szeretnéd majd mérni a munkatársi elkötelezettséget?

-    Közgazdász végzettségű vagyok – kezdi Gigler Anita. Egy olyan adat alapú, statisztikai hátteret láttam a munkatársi elkötelezettség mérés mögött, olyan biztos szakmai alapokat, amivel én is jól tudtam azonosulni és képviselni azt. Ezért választottam 2013-ban az első elkötelezettség méréskor az Aon-t. És nem is csalódtam. Amit nagyon szeretek a mi együttműködésünkben, hogy valódi és értő figyelmet kapunk Mátétól. Minden évben közösen átbeszéljük és követjük, hogy mi történt az elmúlt időszakban, milyen változások történtek a vállalatunknál és milyen mérföldkövek valósultak meg.

Máté tartotta több alkalommal is a vezetői prezentációkat és részt vett a stratégia alkotó workshopokon is. Aztán minden évben egy kicsit másképpen dolgoztuk fel az eredményeket és ehhez mindig kaptam Mátétól javaslatot és facilitátort. Csapata nagyon gyors, hatékony és megbízható, ami egy ilyen bizalmas felmérés esetében kiemelten fontos egy HR vezetőnek.

-    Láttuk, hogy a cég ügyvezetésének és a felsővezetés tagjainak is fontos, hogy adat alapon döntsenek – veszi át a szót György Máté. Ne csak egy érzet legyen az, hogy a munkatársak valószínűleg így vagy úgy érzik magukat, jelenítsük meg azokat a konkrét mutatókat, amellyel akár a változásokat tudják mérni. Számomra az volt az egyik legmeghatározóbb pillanat, amikor az eredmények feldolgozása során tisztán lehetett látni, hogy amelyik területbe tettek energiát Anitáék, dolgoztak vele, azt a munkatársak is értékelték, hisz ott növekedés is történt az elégedettségükben. A befektetett munka nagyon szépen hozta az eredményeket is.

Változott a munkatársi elkötelezettség mérés adatai alapján a szervezet a cégnél? 

-    Minden évben nagyon várjuk az eredményeket és nagyon kíváncsiak voltunk,  hogy éppen hogyan áll a cég a munkatársi elkötelezettségben. A felmérést szeptember elején szoktuk megtartani és októberben kapjuk meg a vezetői összefoglalót. 

Nagy öröm, hogy évről évre nőtt a részvételi arány. 59%-kal kezdtünk 2013-ban és tavaly már a kollégák 74%-a kitöltötte a kérdőívet. Ez egy közel 2000 fős, de területileg szétszórt, 214 bolttal rendelkező kiskereskedelmi cégnél nagyon nagy eredmény. Hatalmas lendületet adott nekem és a HR-es csapatnak is, mivel egyértelműen érezzük a kollégák bizalmát, és ez az első lépcső az elköteleződés irányába. 

-    Ez egy folyamat – veszi át a szót György Máté. Az elején még a munkatársi bizalom építése volt az egyik cél, vagyis, hogy elmondhatják a véleményüket és látniuk kellett, hogy annak hatása van a cég életére. Ezeken alapultak a ti akcióitok is, a különböző intézkedések. És amikor látszódott a változás, nőtt a bizalmi szint és vele együtt a válaszadási arány is. 

-    Igen, ez így volt – helyesel Anita. A felmérés hatására több változás is elindulhatott. Ilyen például, hogy bevezettük a béren kívüli juttatási rendszert, ami a Rossmann magyarországi történetében egy fontos lépés volt és a munkatársak nagyon örültek neki. 

-    És a 25 éves szülinapi rendezvény – mondja mosolyogva Máté és összenevetnek. Tavaly volt 25 éves a Rossmann, amit egy nagyon szép és elegáns gálával ünnepelt meg a cég.  Nem meglepő, hogy egy ilyen mérföldkőnél nem csak a magyarországi cég szinte minden munkatársa volt jelen, de még Dirk Rossmann, a drogérialánc alapító-tulajdonosa is részt vett az eseményen. Számomra is rendkívüli érzés volt közösen megélni és érezni azt az egybekovácsoló pillanatot, közös ünneplést, amit számos más szervezetnél maguk a munkatársak hiányolnak.

mate_kicsi.jpg

-    Igen, az nagyon jól sikerült – mosolyog Anita. Az sokszor feljött, hogy hiányolják a régi céges rendezvényeket, ahol minden dolgozó ott volt. 2015-ben ezért visszahoztuk ezt a hagyományt úgy, hogy először a sportot, egy évvel később pedig sportot, a szépséget és egészséget helyeztük a középpontba. Így nem csak a közösen töltött nap sikerült nagyon jól, hanem élményeket is tudtunk adni a kollégáknak. 

2016-ban kezdtünk el tudatosabban foglalkozni az esélyegyenlőség témakörével is. Az üllői logisztikai központunkban ma már 45 megváltozott munkaképességű munkavállalót alkalmazunk. 

És milyen munkát végzenek a megváltozott munkaképességű kollégák?

-    A címkézési folyamatot választottuk ki, ami egy nagyon összetett folyamat. Minden egyes Németországból érkező raklapot meg kell bontani, egyesével kivenni a termékeket és a hátoldalára – vagy mikor hová - rátenni a magyar címkét. Ez fontos és összetett munka. Itt nincs teljesítménynorma. Mindenki a képességeinek megfelelően és a lehetőségeihez képest annyi matricát tesz fel, amennyit tud. Most már nem csak Üllőre keresünk megváltozott munkaképességűeket a logisztikai központunkba, hanem a boltokba is, dekorkozmetikai árufeltöltői munkakörbe. Az új kollégáknak a dekor állványokat kell rendben tartaniuk.

A 2017-es felmérés során külön foglalkoztunk az employer brandinggel és büszkén mondhatom, hogy sikerült a nagyvállalati kategóriában az Employer Branding Bronz díjat elhozni. A Női Karrierbörzén pedig megkaptuk a Legnépszerűbb Kiállítói Díjat és a HR KOMM AWARD is egy szakmai díjjal ismerte el a mentor programunkat. Ezek a külső elismerések is folyamatosan azt erősítik bennem, hogy jó az irány. Ezeket a változásokat minden esetben a felmérés eredményei inspirálták.

Máté, milyen összefüggések, meglátások kerülnek ki a munkatársi elkötelezettség mérésekor használt adatalapú megközelítésből? Hol van ebben az Aon hozzáadott értéke? 

-    Maga az, hogy adatlapon dolgozunk – kezdi György Máté, nem csak azt jelenti, hogy adatokat mutatunk, hanem a felsővezetéssel közösen feltárjuk azokat a lehetséges területeket, amiken változtatni kellene. Nyilván itt lehet szó akár munkáltatói márka építésről, a munkatársak jobb, erősebb bevonásáról, a felsővezetői csapaton belüli és vezetői csapatok közötti együttműködés fejlesztéséről, mi ezekre hozunk, ha van rá nyitottság - konkrét megoldásokat, javaslatokat. 

Ráadásul, az Aon Legjobb Munkahelyek programunk keretében több, mint száz szervezettel dolgozunk egy évben. Ezáltal rendelkezésünkre állnak azok a kimondott jó, de akár legjobb gyakorlatok, amelyeket nem biztos, hogy a kiskereskedelemből hozunk, hanem más iparágból, de mégis formálja és támogatja a felsővezetők gondolkodásmódját a munkavállalói elkötelezettség, élmény kapcsán. 

Anita, neked miért fontos az évek óta tartó együttműködés?

A Rossmann cégfilozófiájában szerepel a víziónk között, hogy a munkáltatói márkánk erős, vonzó munkahely vagyunk és a munkatársak képviselik a legfontosabb értéket. A dolgozói elégedettséget és elköteleződést kiemelten fontos témának tartjuk a felsővezetői kollégáimmal és ehhez elengedhetetlen, hogy minden évben a felmérés eredményeit egy nagyon komplex prezentációban közösen áttekintsük.

Az Aon-nak sikerült ezt a felmérést itt Magyarországon nagyon klasszul bevezetnie és most hallottam itt nálatok az üzleti reggelin, hogy a teljesen megújult Legjobb Munkahely Programnál még jobb és gyorsabb lesz az eredmények megtekintése. HR vezetőként nekem is folyamatosan hoznom kell az újdonságokat és a fejlesztéseket, ezért nyitottak vagyunk az innovációra, de ehhez egy komoly változásmenedzsment is szükséges. Annyira büszke vagyok erre a partneri kapcsolatra, hogy a nemzetközi HR meetingre is elvittem ennek a felmérésnek a magyarországi tapasztalatait. 

anita_mate_2_kicsi.jpg

Hogyan segíti az Aon-nal való közös munka a folyamatos párbeszéd alapú kultúra kialakulását a Rossmannál?

-    Az első felmérések eredményeiből egyértelműen azt a visszajelzést kaptuk, hogy a munkatársak több visszajelzést igényelnek. Éppen ezért ez volt az első olyan Legjobb Munkahelyek Program projektünk, ami egy teljes kultúraváltást eredményezett és aminek köszönhetően elindítottuk a TÉR-t (Teljesítmény Értékelési Rendszert). A vállalatnál a felsővezetőkkel és egy külsős tanácsadóval közösen fejlesztettünk ki egy saját értékelő rendszert. Ez a szervezetfejlesztési programunk azóta is működik és épp ebben az évben szeretnénk egy kicsit leporolni, modernizálni és digitalizálni. Évente egyszer minden munkatársunknak lehetősége van a vezetőjével leülni beszélni. Ennek nagyon jó hatása volt a munkáltatói márkára, mert mindenki érezte, hogy az az egy óra róla szól, ő tud visszajelzést adni és kapni a munkájáról.

A másik ehhez kapcsolódó belső projektünk, hogy Mátéék tanácsát követve létrehívtuk a Nagyköveti programunkat. Itt mindhárom területünkről (értékesítés, logisztika, központ) érkeznek munkatársak és workshop jelleggel beszéljük meg azt, hogyan is lehetne a vállalatot még jobbá tenni és melyek azok a fejlesztendő területek, ahol, ha van elmozdulás, nagyon nagy hatással van a szervezetre.

-    És lényegében ezt fontos látnunk – emeli ki György Máté, hogy nem csak egy évben egyszer kérdezi meg a vállalat a munkatársakat, hogy hogyan érzik magukat, hanem az év során folyamatosan próbálja figyelemmel kísérni és figyelmét tartani a szervezet pulzusán. Természetesen, ez nem feltétlen csak kérdőívekből áll, hanem akár olyan személyes vagy csoportos beszélgetésekből is, ami lehetővé teszi a kétirányú kommunikációt.

Milyen meghatározó pillanataitok voltak már a közös munka során? 

-    Anitával dolgozni élmény – kezdi Máté. Remek a humora - amit nem is fél használni -, de a legkeményebb játékos is. Mindig maximálisan odateszi magát és a csapatától is ezt várja el. És ez látszik is az eredményeken. Nagyon nagy utat tettek meg az elmúlt 5-6 évben a cégvezetéssel együtt azért, hogy a kollégák jobban érezzék magukat és elkötelezettek legyenek a Rossmann felé. Nagyon sok meghatározó pillanatunk van. Bennem örök emlék marad a már említett 25 éves gála annak jó hangulatával és a boldog pillanataival és az is, amikor először látni lehetett a fejlődést. Amikor láthatóvá vált, hogy a felsővezetői csapat elkötelezett a változás és a fejlődés mellett.

anita_kicsi.jpg

-    Uhhhhhhh az volt bőven… mosolyodik el Anita. Máté számomra mindig is a megbízhatóság védjegye volt/van/lesz és éppen ezért nagyon szeretek vele együttműködni. A méréseket követő vezetői prezentációkat például mindig együtt csináltuk. Nagyon sok olyan pillanatot éltünk meg együtt, ami nekem HR vezetőként stratégiailag és emocionálisan is nagyon fontos volt. Erős bizalmi kapcsolatba kerültünk, hiszen Máté és csapata mindent tud rólunk, a cégről a felmérés adatain keresztül, amelyek objektív tények. Sokszor került bele heves vitákba és sokszor segített ventilálni. A legkülönlegesebb pillanat mégis az lenne, ha egyszer az Aon rendezvényén együtt állhatnánk a színpadon és tőle vehetném át a Legjobb Munkahely elismerést – mondja Anita és viccesen rákacsint Mátéra. Máté pedig érti a célzást…és mi is. Adódik is gyorsan a következő kérdés.

Cél a Legjobb Munkahely cím megszerzése? Hiszen sokat halljuk, hogy kereskedelmi cégnél mennyivel nehezebb helyzetben vagytok a munkavállalókért folytatott küzdelemben.

-    Igenis meg nem is…komolyodik el Gigler Anita. Szeretnénk, ha a munkáltatói márkánk tovább erősödne a magyarországi piacon. 90 milliárd forint forgalommal és közel 2000 munkatársunkkal a Rossmann most már tényleg egy ismert, és elismert cég itthon És igen, szeretnék minden évben javulni.  De az, hogy ezzel elérjük azt, hogy a magyar piacon Legjobb Munkahelyek legyünk, ez nem biztos, hogy cél. A cél az, hogy az elmúlt évekhez képest javuljunk, fejlődjünk. 

-    Ez azért is fontos gondolat – veszi át a szót Máté, mert maga a legjobb Munkahelyek Program is erről szól. Nem csak magáról az elismerésről és a díjról, hanem arról is, hogy hogyan tudnak a szervezetek fejlődni és jobb munkahelyekké válni. Hisz végső soron nekünk is az a célunk, hogy segítsük a munkahelyeket jobbá válni és egyfajta támogató partnerük legyünk ebben az olykor nehéz, kihívó, de végsősoron örömteli folyamatban.

A bejegyzés trackback címe:

https://ajovomunkahelye.blog.hu/api/trackback/id/tr4014718355

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása